Fizyka klasa 8 - plan dydaktyczny - 64 godziny



temat (realizacja podstawy programowej)

Elektrostatyka do przyniesienia przez uczniów (można w parach)
1
Elektryzowanie ciał sweter (kawałek tkaniny zbliżonej jakością do swetra lub koca lub wełniana rękawiczka), dwa balony, nitka (2 kawałki po ok. 20–30 cm), nożyczki, mały kawałek styropianu, kawałek folii aluminiowej, woreczek foliowy
2
Budowa atomu. Jednostka ładunku elektrycznego (VI.2, VI.6)

3
Przewodniki i izolatory (VI.3, VI.16.c)
folia aluminiowa, dwie zginane słomki do napojów, plastelina, 2 kubeczki jednorazowe, cienka żyłka, plastikowa rurka lub linijka, kawałek tkaniny, nożyczki
4
Elektryzowanie przez dotyk (VI.1, VI.5, VI.16a)
plastikowa butelka po napoju, drut koniecznie bez izolacji, dwie kulki ugniecione z folii aluminiowej, dwa paski - również z folii aluminiowej o szerokości ok. 1 cm i długości kilku centymetrów, kawałek tkaniny, słoik lub szklankę plastikowa rurka
5
Elektryzowanie przez indukcję (VI.4, VI.16.b)
puszka aluminiowa, kawałek tkaniny (np. wełniana rękawiczka), gruba rurka z tworzywa sztucznego (zdjęcie str. 57)
6
Podsumowanie wiadomości z elektrostatyki (VI)

7
Sprawdzian wiadomości z elektrostatyki (VI)
Prąd elektryczny
8
Prąd elektryczny. Napięcie elektryczne i natężenie prądu (VI.7)
  
zgodnie z doświadczeniem nr 16 str. 76: bateria 9V, przewody elektryczne - najlepiej z krokodylkami, żaróweczka na podstawce, mały słoik z przegotowaną wodą, niska miseczka, solniczka z solą kuchenną, dwa metalowe gwoździe lub haki
9
Natężenie prądu elektrycznego (VI.8)

10
Obwody prądu elektrycznego (VI.13, VI.16.d)

11
Pomiar natężenia prądu i napięcia elektrycznego (VI.12)

12
Opór elektryczny (VI.12)

13
Wyznaczanie oporu elektrycznego (VI.16.e)

14
Wytwarzanie energii elektrycznej (VI.11)

15
Praca i moc prądu elektrycznego (VI.10)

16
Użytkowanie energii elektrycznej (VI.11, VI.14, VI.15)

17
Podsumowanie wiadomości dotyczących prądu elektrycznego (VI)

18
Sprawdzian wiadomości dotyczących prądu elektrycznego (VI)
Magnetyzm
19
Bieguny magnetyczne (VII.1, VII.3, VII.7.a)
dwa magnesy (najlepiej sztabkowe, z oznaczonymi biegunami lub inne), kompas z igłą magnetyczną, igła, mała miska, woda, kilka szpilek, ścierka
20
Właściwości magnetyczne przewodnika z prądem (VII.4, VII.7.b)
bateria typu "paluszek", magnesy 6szt. najlepiej neodymowe o średnicy nie większej niż średnica baterii, gruby drut miedziany (długi - im dłuższy, tym lepszy efekt), gruby drut miedziany krótki - ok. 20cm, bateria płaska, inne silne magnesy, przewody typu krokodylek, cienki drut miedziany, mały, tępy nożyk - do usuwania izolacji z drutu
21
Elektromagnes – budowa, działanie, zastosowanie (VII.5)
stalowy duży gwóźdź, miedziany drut, mały, tępy nożyk - do usuwania izolacji z drutu, drobne przedmioty metalowe: np. szpilki lub spinacze biurowe, taśma klejąca, płaska bateria
22
Oddziaływanie magnetyczne a silnik elektryczny (VII.6)

23
Podsumowanie wiadomości dotyczących magnetyzmu (VII)

24
Sprawdzian wiadomości dotyczących magnetyzmu (VII)
Drgania i fale
25
Ruch drgający (VIII.1, VIII.9.a)

26
Wykres ruchu drgającego. Przemiany energii w ruchu drgającym (VIII.2, VIII.3)
27
Fale mechaniczne (VIII.4)
28
Fale dźwiękowe (VIII.6)

29
Wysokość i głośność dźwięku (VIII.7, VIII.8, VIII.9.b, VIII.9.c)

30
Fale elektromagnetyczne (IX.12, IX.13)

31
Podsumowanie wiadomości z działu: Drgania i fale (VIII)

32
Sprawdzian wiadomości z działu: Drgania i fale (VIII)
Optyka
34
Światło i jego właściwości (IX.14.a)

35
Zjawisko cienia i półcienia (IX.1)

36
Odbicie i rozproszenie światła (IX.2, IX.3)

37
Zwierciadła (IX.4)

38
Obrazy tworzone przez zwierciadła sferyczne (IX.5)

39
Zjawisko załamania światła (IX.6, IX.10, IX.11, IX.14a, IX.14c)

40
Soczewki (IX.7)

41
Otrzymywanie obrazów w soczewkach (IX.8)
42
Wady wzroku (IX.9)
43
Podsumowanie wiadomości z optyki (IX)

44
Sprawdzian wiadomości z optyki (IX)
45-64
Laboratorium i lekcje utrwalające


PSO