Klasa 8 – informatyka

rok szkolny 2020/2021

 

lp.

temat

1

Ergonomia pracy z komputerem. PSO

2

Zdalne nauczanie – Classroom – pierwsze logowanie, dołączanie do lekcji, wideokonferencja

3

Zdalne nauczanie – Classroom – zapisujemy pliki na Pulpicie i przesyłamy je do sprawdzenia

4

Zdalne nauczanie – Classroom – poprawiamy źle wykonane lekcje

5

Zdalne nauczanie – Ćwiczymy udostępnianie plików do sprawdzenia

6

Edytor tekstu Microsoft Office Word - formatowanie tekstu, twarda spacja, znaki niedrukowalne

7

Edytor tekstu Microsoft Office Word - praca z tekstem wielostronicowym – spis treści, nagłówek, stopka

8

Edytor tekstu Microsoft Office Word - praca z tekstem wielostronicowym – wyszukiwanie i zamiana słów

9

Edytor tekstu Open Office Writer -    tworzenie przypisów

10

Edytor tekstu Google Dokumenty - wpisujemy działania matematyczne i reakcje chemiczne

11

Edytor tekstu Google Dokumenty - wpisujemy rozwiązywanie zadań

12

Arkusz kalkulacyjny Open Office Calc – formatowanie warunkowe, autouzupełnianie komórek

13

Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel – sortowanie i filtrowanie

14

Arkusz kalkulacyjny Google Arkusze - tworzenie wykresów

15

Arkusz kalkulacyjny Google Arkusze – użycie wybranych funkcji

16

Tworzenie prezentacji multimedialnej w Google Prezentacje – miasta Polski użycie interakcji

17

Tworzenie prezentacji multimedialnej w Open Office Impress – multimedialne akwarium

18

Tworzenie prezentacji multimedialnej w Microsoft Power Point – skrzyżowanie

19

Gimp – instalacja programu i pierwsze kroki

20

Gimp – tworzenie kolaży i fotomontaży

21

Gimp – użycie filtrów

22

Photostory – instalacja i obsługa programu

23

PixBlocks – stosujemy wyrażenia logiczne w algorytmach II.1

PixBlocks – Python uproszczony – (kurs 11 – lekcja 1) – operatory logiczne

24

PixBlocks – testujemy sterowanie obiektem na ekranie

PixBlocks – Python uproszczony – (kurs 11 – lekcja 2) – zaawansowane operacje na obrazie

25

PixBlocks – sortujemy elementy zbioru I.2.b

PixBlocks – Python uproszczony – (kurs 11 – lekcja 3) – sortowanie - wstęp

26

PixBlocks – sortowanie bąbelkowe I.2.b

PixBlocks – Python uproszczony – (kurs 11 – lekcja 4) – sortowanie bąbelkowe

27

PixBlocks – sortowanie przez wybieranie i wstawianie I.2.b

PixBlocks – Python uproszczony – (kurs 11 – lekcja 5) – sortowanie przez wybieranie i wstawianie

28

PixBlocks – tworzymy wykresy I.2.b

PixBlocks – Python uproszczony – (kurs 11 – lekcja 6) – wykresy

29

Robotyka - Wykorzystanie programowania ozobotów do obserwacji zjawisk fizycznych

30

Robotyka - Wykorzystanie programowania ozobotów w działaniach matematycznych

Dzień Bezpiecznego Internetu

Godzina kodowania http://code.org

 



Zadania dodatkowe

lp. temat
karty pracy
D1
Python - ciągi znaków, tworzenie napisów
karta pracy
zadanie
D2
Python - operacje matematyczne

karta pracy
zadanie
D3
Python - operacje na znakach i inne działania 

karta pracy
zadanie
D4
Python - łączenie napisow i liczb

karta pracy
zadanie
D5
Python - tworzenie tablic i korzystanie z nich z użyciem pętli

karta pracy
zadanie
D6
Python - użycie operatorów

karta pracy
zadanie
D7
Python - tworzenie funkcji

karta pracy
zadanie
D8
Python - wprowadzenie do grafik

karta pracy
zadanie
D9
Python - użycie kolorów w grafice

karta pracy
zadanie
D10

Python - użycie funkcji losowania

karta pracy
zadanie
D11
Python - algorytm Euklidesa

karta pracy
D12
Python - iteracja

karta pracy
zadanie
D13
Python - podzielność liczb

karta pracy
zadanie
D14
Python - wyszukiwanie elementów i porządkowanie zbiorów

karta pracy






"Komputer w praktyce" - program nauczania informatyki w szkole podstawowej - Renata Kwiatkowska



Podstawa programowa 2017

 

 

I.                Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń: 

1)     formułuje problem w postaci specyfikacji (czyli opisuje dane i wyniki) i wyróżnia kroki w algorytmicznym rozwiązywaniu problemów. Stosuje różne sposoby przedstawiania algorytmów, w tym w języku naturalnym, w postaci schematów blokowych, listy kroków; 

2)     stosuje przy rozwiązywaniu problemów podstawowe algorytmy:

a)     na liczbach naturalnych: bada podzielność liczb, wyodrębnia cyfry danej liczby, przedstawia działanie algorytmu Euklidesa w obu wersjach iteracyjnych

(z odejmowaniem i z resztą z dzielenia),

b)     wyszukiwania i porządkowania: wyszukuje element w zbiorze uporządkowanym  i nieuporządkowanym oraz porządkuje elementy w zbiorze metodą przez proste wybieranie i zliczanie;

3)     przedstawia sposoby reprezentowania w komputerze wartości logicznych, liczb naturalnych (system binarny), znaków (kody ASCII) i tekstów;

4)     rozwija znajomość algorytmów i  wykonuje eksperymenty z algorytmami, korzystając z pomocy dydaktycznych lub dostępnego oprogramowania do demonstracji działania algorytmów; 

5)     prezentuje przykłady zastosowań informatyki w innych dziedzinach, w zakresie pojęć, obiektów oraz algorytmów. 

 

II.              Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń: 

1)     projektuje, tworzy i testuje programy w procesie rozwiązywania problemów. W programach stosuje: instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, funkcje oraz zmienne i tablice.  W szczególności programuje algorytmy z działu I pkt 2;

2)     projektuje, tworzy i testuje oprogramowanie sterujące robotem lub innym obiektem na ekranie lub w rzeczywistości;

3)     korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami: 

a)     tworzenia estetycznych kompozycji graficznych: tworzy kolaże, wykonuje zdjęcia i poddaje je obróbce zgodnie z przeznaczeniem, nagrywa krótkie filmy oraz poddaje je podstawowej obróbce cyfrowej,

b)     tworzenia różnych dokumentów: formatuje i łączy teksty, wstawia symbole, obrazy, tabele, korzysta z szablonów dokumentów, dłuższe dokumenty dzieli na strony, 

c)     rozwiązywania zadań rachunkowych z programu nauczania z różnych przedmiotów w zakresie szkoły podstawowej, z codziennego życia oraz implementacji wybranych algorytmów w arkuszu kalkulacyjnym: umieszcza dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego, posługuje się podstawowymi funkcjami, stosuje adresowanie względne, bezwzględne i mieszane, przedstawia dane  w postaci różnego typu wykresów, porządkuje i filtruje dane,

d)     tworzenia prezentacji multimedialnej wykorzystując tekst, grafikę, animację, dźwięk i film, stosuje hiperłącza,

e)     tworzenia prostej strony internetowej zawierającej; tekst, grafikę, hiperłącza, stosuje przy tym podstawowe polecenia języka HTML;

4)     zapisuje efekty swojej pracy w różnych formatach i przygotowuje wydruki; 

5)     wyszukuje w sieci informacje potrzebne do realizacji wykonywanego zadania, stosując złożone postaci zapytań i korzysta z zaawansowanych możliwości wyszukiwarek. 

 

 III.            Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń: 

1)     schematycznie przedstawia budowę i funkcjonowanie sieci komputerowej, szkolnej, domowej i sieci internet; 

2)     rozwija umiejętności korzystania z różnych urządzeń do tworzenia elektronicznych wersji tekstów, obrazów, dźwięków, filmów i animacji;

3)     poprawnie posługuje się terminologią związaną z informatyką i technologią. 

 

IV.            Rozwijanie kompetencji społecznych. Uczeń: 

1)     bierze udział w różnych formach współpracy, jak: programowanie w parach lub w zespole, realizacja projektów, uczestnictwo w zorganizowanej grupie uczących się, projektuje, tworzy i prezentuje efekty wspólnej pracy;

2)     ocenia krytycznie informacje i ich źródła, w szczególności w sieci, pod względem rzetelności i wiarygodności w odniesieniu do rzeczywistych sytuacji, docenia znaczenie otwartych zasobów w sieci i korzysta z nich;

3)     przedstawia główne etapy w historycznym rozwoju informatyki i technologii;

4)     określa zakres kompetencji informatycznych, niezbędnych do wykonywania różnych zawodów, rozważa i dyskutuje wybór dalszego i pogłębionego kształcenia, również  w zakresie informatyki. 

 

V.              Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń: 

1)     opisuje kwestie etyczne związane z wykorzystaniem komputerów i sieci komputerowych, takie jak: bezpieczeństwo, cyfrowa tożsamość, prywatność, własność intelektualna, równy dostęp do informacji i dzielenie się informacją; 

2)     postępuje etycznie w pracy z informacjami;

3)     rozróżnia typy licencji na oprogramowanie oraz na zasoby w sieci.