Klasa 7 Chemia
Plan
dydaktyczny - 64 godziny
|
temat |
1.
|
Zasady
bezpiecznej pracy na lekcjach chemii |
2.
|
Właściwości
substancji i ich cechy charakterystyczne |
3.
|
Gęstość
substancji |
4.
|
Rodzaje
mieszanin i sposoby rozdzielania mieszanin na składniki |
5.
|
Zjawisko
fizyczne a reakcja chemiczna |
6.
|
Pierwiastki
i związki chemiczne |
7.
|
Właściwości
metali i niemetali |
8.
|
Podsumowanie
wiadomości o substancjach i ich przemianach |
9.
|
Sprawdzian
wiadomości i umiejętności z działu Substancje i ich przemiany |
10.
|
Powietrze
– mieszanina jednorodna gazów |
11.
|
Tlen
– najważniejszy składnik powietrza |
12.
|
Reakcje
tlenu z pierwiastkami chemicznymi |
13.
|
Tlenek
węgla (IV) |
14.
|
Wodór |
15.
|
Zanieczyszczenia
powietrza |
16.
|
Rodzaje
reakcji chemicznych |
17.
|
Podsumowanie
wiadomości o składnikach powietrza i rodzajach przemian, jakim ulegają |
18.
|
Sprawdzian
wiadomości i umiejętności o składnikach powietrza i rodzajach przemian,
jakim ulegają |
19.
|
Atomy
i cząsteczki – składniki materii |
20.
|
Masa
atomowa, masa cząsteczkowa |
21.
|
Budowa
atomu – nukleony i elektrony |
22.
|
Izotopy |
23.
|
Układ
okresowy pierwiastków chemicznych |
24.
|
Zależność
między budową atomu pierwiastka chemicznego a jego położeniem w układzie
okresowym |
25.
|
Podsumowanie
wiadomości o atomach i cząsteczkach |
26.
|
Sprawdzian
wiadomości i umiejętności o atomach i cząsteczkach |
27.
|
Wiązania
kowalencyjne |
28.
|
Wiązanie
jonowe |
29.
|
Wpływ
rodzaju wiązania na właściwości związku chemicznego |
30.
|
Znaczenie
wartościowości pierwiastków chemicznych przy ustalaniu wzorów i nazw
związków chemicznych |
31.
|
Prawo
stałości składu chemicznego |
32.
|
Równania
reakcji chemicznych |
33.
|
Prawo
zachowania masy |
34.
|
Obliczenia
stechiometryczne |
35.
|
Podsumowanie
wiadomości o łączeniu się atomów i równaniach reakcji chemicznych |
36.
|
Sprawdzian
wiadomości i umiejętności o łączeniu się atomów i równaniach reakcji
chemicznych |
37.
|
Woda
– właściwości i jej rola w przyrodzie |
38.
|
Woda
jako rozpuszczalnik |
39.
|
Rodzaje
roztworów |
40.
|
Rozpuszczalność
substancji w wodzie |
41.
|
Stężenie
procentowe roztworu |
42.
|
Podsumowanie
wiadomości o wodzie i roztworach wodnych |
43.
|
Sprawdzian
wiadomości i umiejętności o wodzie i roztworach wodnych |
44.
|
Tlenki
metali i niemetali |
45.
|
Elektrolity
i nieelektrolity |
46.
|
Wzory
i nazwy wodorotlenków |
47.
|
Wodorotlenek
sodu, wodorotlenek potasu |
48.
|
Wodorotlenek
wapnia |
49.
|
Sposoby
otrzymywania wodorotlenków praktycznie nierozpuszczalnych w wodzie |
50.
|
Proces
dysocjacji jonowej zasad |
51.
|
Podsumowanie
wiadomości o tlenkach i wodorotlenkach |
52.
|
Sprawdzian
wiadomości i umiejętności o tlenkach i wodorotlenkach |
Treści nauczania - wymagania
szczegółowe
1. Substancje i ich właściwości. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji
będących głównymi składnikami stosowanych na co dzień produktów, np.: soli
kamiennej, cukru, mąki, wody, węgla, glinu, miedzi, żelaza; wykonuje
doświadczenia, w których bada wybrane właściwości
substancji;
2) przeprowadza obliczenia z
wykorzystaniem pojęć: masa, gęstość i objętość;
3) tłumaczy, na czym polega zjawisko
dyfuzji, rozpuszczania, mieszania, zmiany stanu skupienia; wyjaśnia przebieg
doświadczeń potwierdzających ziarnistość materii;
4) opisuje różnice między mieszaniną a związkiem
chemicznym;
5) klasyfikuje pierwiastki na metale i
niemetale; odróżnia metale od niemetali na podstawie ich właściwości;
6) zna symbole pierwiastków i stosuje je
do zapisywania wzorów chemicznych: H, C, Si, N, P, O, S, Cl, Br, I, Na, K, Mg,
Ca, Ba, Al, Pb, Sn, Fe, Zn, Cu, Ag, Au, Hg;
7) opisuje cechy mieszanin jednorodnych
i niejednorodnych;
8) sporządza mieszaniny i dobiera metody
rozdzielania składników mieszanin (np.: sączenie, destylacja, rozdzielanie
cieczy w rozdzielaczu); wskazuje te różnice między właściwościami fizycznymi
składników mieszanin, które umożliwiają jej rozdzielenie.
2. Wewnętrzna budowa materii. Uczeń:
1) opisuje i charakteryzuje skład atomu
(jądro: protony i neutrony, elektrony); na podstawie położenia pierwiastka w
układzie okresowym określa liczbę powłok elektronowych w atomie oraz liczbę
elektronów zewnętrznej powłoki elektronowej dla pierwiastków grup 1-2 i 13-18;
2) ustala liczbę protonów, elektronów i
neutronów w atomie, gdy dana jest liczba atomowa i masowa; stosuje zapis 𝐴𝑍𝐸;
3) definiuje pojęcie izotopu; opisuje
różnice w budowie atomów izotopów, np. wodoru;
4) stosuje pojęcie masy atomowej
(średnia mas atomów danego pierwiastka, z uwzględnieniem jego składu
izotopowego);
5)
odczytuje z układu okresowego podstawowe informacje o pierwiastkach
(symbol, nazwę, liczbę atomową, masę atomową, rodzaj pierwiastka - metal lub
niemetal); określa położenie pierwiastka w układzie okresowym (numer grupy,
numer okresu);
6) wyjaśnia związek pomiędzy
podobieństwem właściwości pierwiastków zapisanych w tej samej grupie układu
okresowego oraz stopniową zmianą właściwości pierwiastków leżących w tym samym
okresie (metale-niemetale) a budową atomów;
7) opisuje, czym różni się atom od
cząsteczki; interpretuje zapisy, np.: H2, 2H, 2H2;
8) opisuje rolę elektronów walencyjnych
w łączeniu się atomów; stosuje
pojęcie elektroujemności do określania rodzaju wiązań (kowalencyjne, jonowe) w
podanych substancjach;
9) na przykładzie cząsteczek H2,
Cl2, N2, CO2, H2O, HCl, NH3, CH4 opisuje powstawanie
wiązań atomowych (kowalencyjnych); zapisuje wzory sumaryczne i strukturalne
tych cząsteczek;
10) stosuje pojęcie jonu (kation i anion)
i opisuje, jak powstają jony; określa ładunek jonów metali (np.: Na, Mg, Al)
oraz niemetali (np.: O, Cl, S), opisuje powstawanie wiązań jonowych (np.: NaCl,
MgO);
11) porównuje właściwości związków
kowalencyjnych i jonowych (stan skupienia, rozpuszczalność w wodzie,
temperatury topnienia i wrzenia);
12) odczytuje z układu okresowego
wartościowość (względem wodoru i
maksymalną względem tlenu) dla pierwiastków grup: 1., 2., 13., 14., 15.,
16. i 17.;
13) rysuje wzór strukturalny cząsteczki
związku dwupierwiastkowego (o wiązaniach kowalencyjnych) o znanych
wartościowościach pierwiastków;
14) ustala dla związków
dwupierwiastkowych (np. tlenków): nazwę na podstawie wzoru sumarycznego, wzór
sumaryczny na podstawie nazwy, wzór sumaryczny na podstawie wartościowości,
wartościowość na podstawie wzoru sumarycznego.
3. Reakcje chemiczne. Uczeń:
1) opisuje cechy zjawiska fizycznego i
reakcji chemicznej; podaje przykłady zjawisk fizycznych i reakcji chemicznych
zachodzących w otoczeniu człowieka; projektuje i przeprowadza doświadczenia
ilustrujące zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną; na podstawie obserwacji
klasyfikuje przemiany do reakcji chemicznych i zjawisk fizycznych;
2) podaje przykłady różnych typów
reakcji (reakcja syntezy, reakcja analizy, reakcja wymiany); wskazuje substraty
i produkty; zapisuje równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej i
jonowej; dobiera współczynniki stechiometryczne, stosując prawo zachowania masy
i prawo zachowania ładunku;
3) definiuje pojęcia: reakcje
egzotermiczne i endotermiczne; podaje przykłady takich reakcji;
4) wskazuje wpływ katalizatora na
przebieg reakcji chemicznej; na podstawie równania reakcji lub opisu jej
przebiegu odróżnia reagenty (substraty i produkty) od katalizatora;
5) oblicza masy cząsteczkowe związków
chemicznych; dokonuje obliczeń związanych z zastosowaniem prawa stałości składu
i prawa zachowania masy.
4. Niemetale i ich związki. Uczeń:
1) projektuje i przeprowadza
doświadczenie polegające na otrzymaniu tlenu oraz bada wybrane jego właściwości
fizyczne i chemiczne; odczytuje z różnych źródeł (np.: układu okresowego
pierwiastków, wykresu rozpuszczalności) informacje dotyczące tego pierwiastka;
pisze równania reakcji otrzymywania tlenu oraz równania reakcji tlenu z
metalami i niemetalami; opisuje właściwości fizyczne oraz zastosowanie
wybranych tlenków (np.: tlenku wapnia, tlenku glinu, tlenków żelaza, tlenków
węgla, tlenku krzemu(IV), tlenków siarki);
2) opisuje obieg tlenu w przyrodzie;
3) wskazuje przyczyny i skutki spadku
stężenia ozonu w stratosferze ziemskiej; proponuje sposoby zapobiegania
powiększaniu się dziury ozonowej;
4) wymienia czynniki środowiska, które
powodują korozję; proponuje sposoby zabezpieczania produktów zawierających
żelazo przed rdzewieniem;
5) projektuje i przeprowadza
doświadczenie polegające na otrzymaniu wodoru oraz bada wybrane jego
właściwości fizyczne i chemiczne; odczytuje z różnych źródeł (np.: układu
okresowego pierwiastków, wykresu rozpuszczalności) informacje dotyczące tego
pierwiastka; pisze równania reakcji otrzymywania wodoru oraz równania reakcji
wodoru z niemetalami; opisuje właściwości fizyczne oraz zastosowania wybranych
wodorków niemetali (amoniaku, chlorowodoru, siarkowodoru);
6) opisuje właściwości fizyczne i
chemiczne tlenku węgla(IV) oraz funkcję tego gazu w przyrodzie; projektuje i
przeprowadza doświadczenie pozwalające otrzymać
oraz wykryć tlenek węgla(IV) (np. w powietrzu wydychanym z płuc); pisze
równania reakcji otrzymywania tlenku węgla(IV) (np.: reakcja spalania węgla,
rozkład węglanów, reakcja węglanu wapnia z kwasem solnym);
7) projektuje i przeprowadza
doświadczenie potwierdzające, że powietrze jest mieszaniną; opisuje skład i
właściwości powietrza;
8) opisuje właściwości fizyczne gazów
szlachetnych, wyjaśnia, dlaczego są one bardzo mało aktywne chemicznie;
wymienia ich zastosowania;
9) wymienia źródła, rodzaje i skutki
zanieczyszczeń powietrza; wymienia sposoby postępowania pozwalające chronić
powietrze przed zanieczyszczeniami.
5. Woda i roztwory wodne. Uczeń:
1) opisuje budowę cząsteczki wody oraz
zdolność do rozpuszczania się różnych substancji w wodzie;
2) podaje przykłady substancji, które
nie rozpuszczają się w wodzie, oraz przykłady substancji, które rozpuszczają
się w wodzie, tworząc roztwory właściwe; podaje przykłady substancji, które z
wodą tworzą roztwory koloidalne i zawiesiny;
3) projektuje i przeprowadza
doświadczenia wykazujące wpływ różnych czynników na szybkość rozpuszczania
substancji stałych w wodzie;
4) definiuje pojęcie: rozpuszczalność; odczytuje rozpuszczalność substancji z
tabeli rozpuszczalności lub z wykresu jej rozpuszczalności; oblicza ilość
substancji, którą można rozpuścić w określonej ilości wody w podanej
temperaturze;
5) podaje różnice między roztworem
nasyconym i nienasyconym;
6) prowadzi obliczenia z wykorzystaniem pojęć: stężenie procentowe, masa substancji, masa rozpuszczalnika, masa roztworu, gęstość roztworu; oblicza stężenie procentowe roztworu nasyconego w danej temperaturze (z wykorzystaniem tabeli rozpuszczalności lub wykresu rozpuszczalności).
6. Wodorotlenki i kwasy. Uczeń:
1) zna budowę i rozpoznaje wzory
wodorotlenków i kwasów; rozróżnia pojęcia: wodorotlenek i zasada; zapisuje
wzory sumaryczne wodorotlenków: NaOH, KOH, Ca(OH)2, Al(OH)3,
Cu(OH)2 i kwasów: HCl, H2S, HNO3, H2SO3, H2SO4,
H2CO3, H3PO4 oraz podaje ich nazwy;
2) projektuje i przeprowadza
doświadczenia, w wyniku których można otrzymać wodorotlenek, kwas beztlenowy i
tlenowy (np. NaOH, Ca(OH)2, Cu(OH)2, HCl, H3PO4);
zapisuje odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej;
3) opisuje właściwości i wynikające z
nich zastosowania niektórych wodorotlenków i kwasów (np. NaOH, Ca(OH)2,
HCl, H2SO4);
4) wyjaśnia, na czym polega dysocjacja
elektrolityczna zasad i kwasów; zapisuje równania dysocjacji elektrolitycznej
zasad i kwasów (w formie stopniowej dla H2S, H2CO3); definiuje kwasy i zasady (zgodnie z teorią
Arrheniusa);
5) wskazuje na zastosowania wskaźników
np.: fenoloftaleiny, oranżu metylowego, uniwersalnego papierka wskaźnikowego; rozróżnia doświadczalnie kwasy i
zasady za pomocą wskaźników;
6) wymienia rodzaje odczynu roztworu i
przyczyny istnienia odczynu kwasowego, zasadowego i obojętnego;
7) posługuje się skalą pH; interpretuje
wartość pH w ujęciu jakościowym (odczyn kwasowy, zasadowy, obojętny); wykonuje
doświadczenie, które pozwoli zbadać pH produktów występujących w życiu
codziennym człowieka (np.: żywności, środków czystości);
8) analizuje proces powstawania kwaśnych
opadów i skutki ich działania; proponuje sposoby ograniczające ich powstawanie.
7. Sole. Uczeń:
1) projektuje i przeprowadza
doświadczenie oraz wyjaśnia przebieg reakcji zobojętniania (HCl + NaOH); pisze
równania reakcji zobojętniania w formie cząsteczkowej i jonowej;
2) pisze wzory sumaryczne soli:
chlorków, siarczków, azotanów(V), siarczanów(IV), siarczanów(VI), węglanów,
ortofosforanów(V); tworzy nazwy soli na podstawie wzorów; pisze wzory
sumaryczne soli na podstawie nazw;
3) pisze równania reakcji otrzymywania
soli (kwas + tlenek metalu, kwas + metal (1. i 2. grupy układu okresowego),
wodorotlenek (NaOH, KOH, Ca(OH)2) + tlenek niemetalu, tlenek metalu
+ tlenek niemetalu, metal + niemetal) w formie cząsteczkowej;
4) pisze równania dysocjacji
elektrolitycznej soli rozpuszczalnych w wodzie;
5) wyjaśnia pojęcie reakcji
strąceniowej; projektuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające otrzymywać
substancje nierozpuszczalne (sole i wodorotlenki) w reakcjach strąceniowych,
pisze odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej; na
podstawie tabeli rozpuszczalności soli
i wodorotlenków wnioskuje o wyniku reakcji strąceniowej;
6) wymienia zastosowania najważniejszych
soli: chlorków, węglanów, azotanów(V), siarczanów(VI) i ortofosforanów(V).
8. Związki węgla z wodorem – węglowodory. Uczeń:
1) tłumaczy pojęcia: węglowodory
nasycone (alkany) i nienasycone (alkeny, alkiny);
2) podaje wzór ogólny szeregu homologicznego alkanów (na podstawie wzorów
kolejnych alkanów) i zapisuje wzór sumaryczny alkanu o podanej liczbie atomów
węgla; pisze wzory strukturalne i półstrukturalne (grupowe) alkanów o
łańcuchach prostych do pięciu atomów węgla w cząsteczce; podaje ich nazwy;
3) podaje zależność pomiędzy długością
łańcucha węglowego a stanem skupienia alkanu;
4) obserwuje i opisuje właściwości
fizyczne i chemiczne (reakcje spalania) alkanów na przykładzie metanu i etanu;
pisze równania reakcji spalania metanu i etanu przy dużym i małym dostępie
tlenu; opisuje zastosowanie alkanów;
5) podaje wzory ogólne szeregów
homologicznych alkenów i alkinów; zapisuje wzór sumaryczny alkenu lub alkinu o
podanej liczbie atomów węgla; tworzy nazwy alkenów i alkinów na podstawie nazw
odpowiednich alkanów; pisze wzory strukturalne i półstrukturalne (grupowe)
alkenów i alkinów o łańcuchach prostych do pięciu atomów węgla w cząsteczce;
6) obserwuje i opisuje właściwości
fizyczne i chemiczne (spalanie, przyłączanie bromu i wodoru) etenu i etynu oraz
ich zastosowania;
7) zapisuje równanie reakcji
polimeryzacji etenu; opisuje właściwości i zastosowania polietylenu;
8) projektuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające odróżnić
węglowodory nasycone od nienasyconych;
9) wymienia naturalne źródła
węglowodorów;
10) wymienia nazwy produktów destylacji ropy naftowej oraz
przeróbki węgla kamiennego, wskazuje ich zastosowania.
9. Pochodne węglowodorów. Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym.
Uczeń:
1) tworzy nazwy alkoholi
monohydroksylowych o łańcuchach prostych do pięciu atomów węgla w cząsteczce i
pisze ich wzory sumaryczne, półstrukturalne (grupowe) i strukturalne; dzieli
alkohole na mono- i polihydroksylowe;
2) bada wybrane właściwości fizyczne i chemiczne etanolu; opisuje właściwości i
zastosowania metanolu i etanolu; zapisuje równania reakcji spalania metanolu i
etanolu; opisuje negatywne skutki działania alkoholu metylowego i etylowego na
organizm ludzki;
3) zapisuje wzór sumaryczny i
strukturalny (grupowy) glicerolu; opisuje właściwości fizyczne glicerolu;
wymienia jego zastosowania;
4) podaje przykłady kwasów organicznych
występujących w przyrodzie (np.: kwas mrówkowy, szczawiowy, cytrynowy) i
wymienia ich zastosowania; pisze wzory półstrukturalne (grupowe) kwasów
monokarboksylowych o łańcuchach prostych do pięciu atomów węgla w cząsteczce i
podaje ich nazwy zwyczajowe i systematyczne;
5) bada i opisuje wybrane właściwości
fizyczne i chemiczne kwasu octowego; pisze w formie cząsteczkowej równania
reakcji tego kwasu z wodorotlenkami, tlenkami metali, metalami; bada odczyn
wodnego roztworu kwasu octowego; pisze równanie dysocjacji tego kwasu;
6) wyjaśnia, na czym polega reakcja
estryfikacji; zapisuje równania reakcji pomiędzy kwasami karboksylowymi i
alkoholami monohydroksylowymi tworzącymi estry do czterech atomów węgla w
cząsteczce; tworzy nazwy estrów na podstawie nazw odpowiednich alkoholi i
kwasów karboksylowych; projektuje i przeprowadza
doświadczenie pozwalające otrzymać ester o podanej nazwie;
7) opisuje właściwości estrów w aspekcie
ich zastosowań;
8) podaje nazwy wyższych kwasów
karboksylowych nasyconych (palmitynowy, stearynowy) i nienasyconych (oleinowy)
i zapisuje ich wzory półstrukturalne (grupowe);
9) opisuje wybrane właściwości fizyczne
i chemiczne długołańcuchowych kwasów monokarboksylowych; projektuje i
przeprowadza doświadczenie, które pozwoli odróżnić kwas oleinowy od
palmitynowego lub stearynowego;
10) klasyfikuje tłuszcze pod względem
pochodzenia, stanu skupienia i charakteru chemicznego; opisuje wybrane
właściwości fizyczne i chemiczne tłuszczów; projektuje i przeprowadza
doświadczenie pozwalające odróżnić tłuszcz nienasycony od nasyconego;
11) opisuje budowę i wybrane właściwości
fizyczne i chemiczne aminokwasów - na przykładzie glicyny; pisze równanie
reakcji kondensacji dwóch cząsteczek glicyny;
12) wymienia pierwiastki, których atomy
wchodzą w skład cząsteczek białek; definiuje białka jako związki powstające z
aminokwasów;
13) bada zachowanie się białka pod
wpływem ogrzewania, etanolu, kwasów i zasad, soli metali ciężkich (np. CuSO4)
i chlorku sodu; opisuje różnice w przebiegu denaturacji i koagulacji białek;
wymienia czynniki, które wywołują te procesy; projektuje i przeprowadza
doświadczenia pozwalające wykryć obecność białka za pomocą kwasu azotowego(V) w
różnych produktach spożywczych;
14) wymienia pierwiastki, których atomy
wchodzą w skład cząsteczek cukrów; rozumie i stosuje zasady podziału cukrów na
proste (glukoza, fruktoza) i złożone (sacharoza, skrobia, celuloza);
15) podaje wzór sumaryczny glukozy i
fruktozy; bada i opisuje wybrane właściwości fizyczne glukozy i fruktozy;
wskazuje na ich zastosowania;
16) podaje wzór sumaryczny sacharozy;
bada i opisuje wybrane właściwości fizyczne i chemiczne sacharozy; wskazuje na
jej zastosowania; zapisuje równanie reakcji sacharozy z wodą (za pomocą wzorów
sumarycznych);
17) podaje przykłady występowania skrobi
i celulozy w przyrodzie; podaje wzory sumaryczne tych związków; wymienia
różnice w ich właściwościach fizycznych; opisuje znaczenie i zastosowania tych
cukrów; projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające wykryć obecność
skrobi za pomocą roztworu jodu w różnych produktach spożywczych.