temat |
|
1.
|
Regulamin pracowni
technicznej i przepisy BHP |
2.
|
Piktogramy
informacyjne i ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem |
3.
|
Technika wokół
nas - przedstawiamy otaczające nas urządzenia i omawiamy
ich użytkowanie – algorytm ratowania życia przy użyciu defibrylatora |
4.
|
Moje
predyspozycje techniczne |
5.
|
Materiały
konstrukcyjne - drewno |
6.
|
Wykonanie Ramka
na zdjęcia |
7.
|
Materiały konstrukcyjne
- metal |
8.
|
Wykonanie
„Drzewka szczęścia” |
9.
|
Materiały
konstrukcyjne – tworzywo sztuczne |
10.
|
Ozdoby z
modeliny |
11.
|
Oznaczenia
tworzyw sztucznych |
12.
|
Zasady segregacji
śmieci |
13.
|
Pomysły
na ponowne wykorzystanie plastikowych butelek |
14.
|
Materiały konstrukcyjne
- szkło |
15.
|
Materiały
konstrukcyjne - kompozyty |
16.
|
Wykonanie zakładki
do książki z materiału kompozytowego |
17.
|
Prąd elektryczny |
18.
|
Elementy
elektroniczne |
19.
|
Obwody
elektryczne |
20.
|
Układ scalony |
21.
|
Kodeks drogowy -
utrwalenie |
22.
|
Znaki drogowe – utrwalenie |
23.
|
Pierwszeństwo
przejazdu - ćwiczenia |
24.
|
Analiza pytań
egzaminacyjnych - testy interaktywne |
25.
|
Egzamin na kartę
rowerową |
26.
|
Analiza piramidy
zdrowego odżywiania |
27.
|
Przygotowanie
jadłospisów |
28.
|
Informacje
zawarte na opakowaniach produktów spożywczych |
29.
|
Wykonanie sałatek |
30.
|
Wykonanie ozdoby
„Łapacz snów” |
I.
Kultura
pracy. Uczeń:
1)
przestrzega
regulaminu pracowni technicznej;
2)
przestrzega
zasad bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowisku;
3)
wyjaśnia
znaczenie znaków bezpieczeństwa (piktogramów);
4)
dba
o powierzone narzędzia i przybory;
5)
współpracuje
i podejmuje różne role w pracy w zespole;
6)
posługuje
się nazewnictwem technicznym;
7)
wykonuje
prace z należytą starannością i dbałością;
8)
jest
świadomym i odpowiedzialnym użytkownikiem wytworów techniki;
9)
śledzi
postęp techniczny oraz dostrzega i poznaje zmiany zachodzące w technice
wokół
niego;
10)
ocenia
swoje predyspozycje
techniczne w kontekście wyboru przyszłego kierunku kształcenia.
II.
Wychowanie
komunikacyjne. Uczeń:
1)
bezpiecznie
uczestniczy w ruchu drogowym, jako pieszy, pasażer i rowerzysta;
2)
interpretuje
znaki drogowe dotyczące pieszego i rowerzysty;
3)
konserwuje
i reguluje rower oraz przygotowuje go do jazdy z zachowaniem zasad
bezpieczeństwa.
III.
Inżynieria
materiałowa. Uczeń:
1)
rozpoznaje
materiały konstrukcyjne (papier, drewno i materiały drewnopochodne,
metale,
tworzywa sztuczne, materiały włókiennicze, materiały kompozytowe,
materiały
elektrotechniczne) oraz elementy elektroniczne (rezystory, diody,
tranzystory,
kondensatory, cewki itp.);
2)
określa
właściwości materiałów konstrukcyjnych i elementów elektronicznych;
3)
charakteryzuje
materiały konstrukcyjne i elementy elektroniczne;
4)
stosuje
odpowiednie metody konserwacji materiałów konstrukcyjnych;
5)
dokonuje
wyboru materiału w zależności od charakteru pracy;
6)
dobiera
zamienniki materiałowe, uwzględniając ich właściwości;
7)
racjonalnie
gospodaruje różnorodnymi materiałami;
8)
rozróżnia
i stosuje zasady segregowania i przetwarzania odpadów z różnych
materiałów oraz
elementów elektronicznych.
IV.
Dokumentacja
techniczna. Uczeń:
1)
rozróżnia
rysunki techniczne (maszynowe, budowlane, elektryczne, krawieckie);
2)
wykonuje
proste rysunki w postaci szkiców;
3)
przygotowuje
dokumentację rysunkową (stosuje rzuty prostokątne
i aksonometryczne);
4)
czyta
rysunki wykonawcze i złożeniowe;
5)
analizuje
rysunki zawarte w instrukcjach obsługi i katalogach;
6)
odczytuje
i interpretuje informacje zamieszczone w instrukcjach obsługi urządzeń,
na
tabliczce znamionowej, opakowaniach żywności, metkach odzieżowych,
elementach
elektronicznych itp.;
7)
projektuje
i konstruuje modele urządzeń technicznych, w tym elektryczno-
elektronicznych.
V.
Mechatronika.
Uczeń:
1)
wyjaśnia
na przykładach prostych urządzeń zasady współdziałania elementów
mechanicznych,
elektrycznych i elektronicznych;
2)
odpowiedzialnie
i bezpiecznie posługuje się sprzętem mechanicznym, elektrycznym i
elektronicznym
znajdującym się w domu, w tym urządzeniami oraz technologią służącą do
inteligentnego zarządzania gospodarstwem domowym;
3) konstruuje,
m.in. z gotowych elementów, zabawki, roboty, modele mechaniczno-
-elektroniczne, w tym programowalne.
VI.
Technologia
wytwarzania. Uczeń:
1)
rozróżnia
rodzaje obróbki różnych materiałów;
2)
dostosowuje
rodzaj obróbki do przewidzianego efektu końcowego;
3)
dobiera
i dostosowuje narzędzia wykorzystywane do określonej obróbki;
4)
bezpiecznie
posługuje się narzędziami, przyborami i urządzeniami;
5)
opracowuje
harmonogram działań przy różnych formach organizacyjnych pracy;
6)
reguluje
urządzenia techniczne;
7)
dokonuje
pomiarów za pomocą odpowiedniego sprzętu pomiarowego;
8)
dokonuje
montażu poszczególnych części w całość;
9)
stosuje
różne rodzaje połączeń (rozłączne i nierozłączne, pośrednie
i bezpośrednie,
spoczynkowe i ruchowe).