Klasa 7 – informatyka

rok szkolny 2020/2021

 

lp.

temat

1

Główne etapy w historycznym rozwoju informatyki i technologii. PSO

2

Zdalne nauczanie – Classroom – pierwsze logowanie, dołączanie do lekcji, wideokonferencja

3

Zdalne nauczanie – Classroom – zapisujemy pliki na Pulpicie i przesyłamy je do sprawdzenia

4

Zdalne nauczanie – Classroom – poprawiamy źle wykonane lekcje

5

Zdalne nauczanie – Ćwiczymy udostępnianie plików do sprawdzenia

6

Przykłady zastosowań informatyki w różnych dziedzinach - tworzymy prezentację używając Google Prezentacje

7

Rodzaje licencji - tworzymy prezentację używając Google Prezentacje

8

System binarny, kodowanie ASCII i kodowanie obrazu  - tworzymy dokument tekstowy używając Open Office Writer

9

Rzetelność informacji zawartych w Internecie  - tworzymy tekst używając Open Office Writer

10

"Układ okresowy pierwiastków" - tworzymy tabelę używając Google Dokumenty

11

Ćwiczymy pisanie równań matematycznych używając Google Dokumenty

12

Ćwiczymy pisanie równań reakcji chemicznych używając Google Dokumenty

13

Ćwiczymy wpisywanie rozwiązań różnych zadań używając Google Dokumenty

14

Tworzymy wykresy używając Google Arkusze

15

Adresowanie komórek w Google Arkusze

16

Użycie funkcji w Google Arkusze

17

HTML – konstrukcja dokumentu

18

HTML – wstawianie grafiki i linków

19

Tworzymy stronę naszej szkoły używając Google Witryny

20

Tworzymy stronę www o siedmiu cudach świata używając Google Witryny

21

Zapisywanie plików w różnych formatach używając różnych aplikacji

22

PixBlocks – specyfikacja problemu

PixBlocks – Python uproszczony - wstęp – (kurs 10 – lekcja 1) – ruch i rysowanie

23

PixBlocks – kolejne kroki w algorytmicznym rozwiązywaniu problemów

PixBlocks – Python uproszczony - wstęp – (kurs 10 – lekcja 2) – pętle

24

PixBlocks – projektujemy algorytmy

PixBlocks – Python uproszczony - wstęp – (kurs 10 – lekcja 3) – instrukcje warunkowe i współrzędne

25

PixBlocks – stosujemy instrukcje iteracyjne z licznikiem kroków

PixBlocks – Python uproszczony - wstęp – (kurs 10 – lekcja 4) – pętle z licznikiem kroków

26

PixBlocks – stosujemy zmienne i tablice

PixBlocks – Python uproszczony - wstęp – (kurs 10 – lekcja 5) – zmienne

27

PixBlocks –wykonujemy eksperymenty z algorytmami

PixBlocks – Python uproszczony - wstęp – (kurs 10 – lekcja 6) – zmienne typu kolor

28

PixBlocks – wykorzystujemy działania na liczbach naturalnych

PixBlocks – Python uproszczony - wstęp – (kurs 10 – lekcja 12) – operacje matematyczne

29

Robotyka – tworzymy tory zadań dla ozobotów – cz. I

30

Robotyka – tworzymy tory zadań dla ozobotów – cz. II

 

Dzień Bezpiecznego Internetu

 

Godzina kodowania http://code.org




zadania dodatkowe


lp.
temat
karty pracy
D1
JavaScript- pętle i powtarzanie
karta pracy
zadanie
D2
JavaScript - tworzenie quizów
karta pracy
zadanie
D3
JavaScript - funkcje
karta pracy
zadanie
D4
JavaScript - tworzenie przycisków
karta pracy
zadanie
D5
Korzystamy z otwartych zasobów internetowych – PowerPoint
karta pracy
D6
Algorytm wyodrębniania cyfr danej liczby
karta pracy
zadanie
D7
Badanie podzielności liczb
karta pracy
zadanie 1
D8
Algorytmy wyszukiwania elementów w zbiorze
karta pracy
zadanie 1,
zadanie A
D9
Porządkowanie elementów w zbiorze
karta pracy
zadanie 1,
zadanie A
D10
Zaawansowane wyszukiwanie informacji
karta pracy
D11
Symulacje komputerowe
karta pracy
prezentacja,
symulacje
D12
Obróbka multimedialna za pomocą aplikacji on-line
karta pracy





"Komputer w praktyce" - program nauczania informatyki w szkole podstawowej - Renata Kwiatkowska



Podstawa programowa 2017

 

 

I.                Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń: 

1)     formułuje problem w postaci specyfikacji (czyli opisuje dane i wyniki) i wyróżnia kroki w algorytmicznym rozwiązywaniu problemów. Stosuje różne sposoby przedstawiania algorytmów, w tym w języku naturalnym, w postaci schematów blokowych, listy kroków; 

2)     stosuje przy rozwiązywaniu problemów podstawowe algorytmy:

a)     na liczbach naturalnych: bada podzielność liczb, wyodrębnia cyfry danej liczby, przedstawia działanie algorytmu Euklidesa w obu wersjach iteracyjnych

(z odejmowaniem i z resztą z dzielenia),

b)     wyszukiwania i porządkowania: wyszukuje element w zbiorze uporządkowanym  i nieuporządkowanym oraz porządkuje elementy w zbiorze metodą przez proste wybieranie i zliczanie;

3)     przedstawia sposoby reprezentowania w komputerze wartości logicznych, liczb naturalnych (system binarny), znaków (kody ASCII) i tekstów;

4)     rozwija znajomość algorytmów i  wykonuje eksperymenty z algorytmami, korzystając z pomocy dydaktycznych lub dostępnego oprogramowania do demonstracji działania algorytmów; 

5)     prezentuje przykłady zastosowań informatyki w innych dziedzinach, w zakresie pojęć, obiektów oraz algorytmów. 

 

II.              Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń: 

1)     projektuje, tworzy i testuje programy w procesie rozwiązywania problemów. W programach stosuje: instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, funkcje oraz zmienne i tablice.  W szczególności programuje algorytmy z działu I pkt 2;

2)     projektuje, tworzy i testuje oprogramowanie sterujące robotem lub innym obiektem na ekranie lub w rzeczywistości;

3)     korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami: 

a)     tworzenia estetycznych kompozycji graficznych: tworzy kolaże, wykonuje zdjęcia i poddaje je obróbce zgodnie z przeznaczeniem, nagrywa krótkie filmy oraz poddaje je podstawowej obróbce cyfrowej,

b)     tworzenia różnych dokumentów: formatuje i łączy teksty, wstawia symbole, obrazy, tabele, korzysta z szablonów dokumentów, dłuższe dokumenty dzieli na strony, 

c)     rozwiązywania zadań rachunkowych z programu nauczania z różnych przedmiotów w zakresie szkoły podstawowej, z codziennego życia oraz implementacji wybranych algorytmów w arkuszu kalkulacyjnym: umieszcza dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego, posługuje się podstawowymi funkcjami, stosuje adresowanie względne, bezwzględne i mieszane, przedstawia dane  w postaci różnego typu wykresów, porządkuje i filtruje dane,

d)     tworzenia prezentacji multimedialnej wykorzystując tekst, grafikę, animację, dźwięk i film, stosuje hiperłącza,

e)     tworzenia prostej strony internetowej zawierającej; tekst, grafikę, hiperłącza, stosuje przy tym podstawowe polecenia języka HTML;

4)     zapisuje efekty swojej pracy w różnych formatach i przygotowuje wydruki; 

5)     wyszukuje w sieci informacje potrzebne do realizacji wykonywanego zadania, stosując złożone postaci zapytań i korzysta z zaawansowanych możliwości wyszukiwarek. 

 
III.            Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń: 

1)     schematycznie przedstawia budowę i funkcjonowanie sieci komputerowej, szkolnej, domowej i sieci internet; 

2)     rozwija umiejętności korzystania z różnych urządzeń do tworzenia elektronicznych wersji tekstów, obrazów, dźwięków, filmów i animacji;

3)     poprawnie posługuje się terminologią związaną z informatyką i technologią. 

 

IV.            Rozwijanie kompetencji społecznych. Uczeń: 

1)     bierze udział w różnych formach współpracy, jak: programowanie w parach lub w zespole, realizacja projektów, uczestnictwo w zorganizowanej grupie uczących się, projektuje, tworzy i prezentuje efekty wspólnej pracy;

2)     ocenia krytycznie informacje i ich źródła, w szczególności w sieci, pod względem rzetelności i wiarygodności w odniesieniu do rzeczywistych sytuacji, docenia znaczenie otwartych zasobów w sieci i korzysta z nich;

3)     przedstawia główne etapy w historycznym rozwoju informatyki i technologii;

4)     określa zakres kompetencji informatycznych, niezbędnych do wykonywania różnych zawodów, rozważa i dyskutuje wybór dalszego i pogłębionego kształcenia, również  w zakresie informatyki. 

 

V.              Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń: 

1)     opisuje kwestie etyczne związane z wykorzystaniem komputerów i sieci komputerowych, takie jak: bezpieczeństwo, cyfrowa tożsamość, prywatność, własność intelektualna, równy dostęp do informacji i dzielenie się informacją; 

2)     postępuje etycznie w pracy z informacjami;

3)     rozróżnia typy licencji na oprogramowanie oraz na zasoby w sieci.